Low-Carb Vs. Keto: wat is het verschil en wat is beter?

gezond keto-ontbijt: ei, avocado, kaas, spek OlgaMiltsovaGetty-afbeeldingen

Naarmate het jaar ten einde loopt en de vakantie-aflaten gewoon blijven komen (verdomme, kantoorkoekjesfeestjes!), Overweeg je misschien al een plan om af te vallen om uit te proberen voor het nieuwe jaar. Een die al jaren bestaat en waarschijnlijk nergens heen gaat? Koolhydraten snijden. En dan is er deze , de über-populaire, vetrijke uitbreiding daarvan. Maar als je overweegt om die heerlijke koolhydraten überhaupt te verminderen, vraag je je misschien af: wat maakt keto precies anders dankoolhydraatarme diëtenover het algemeen? En echt, wie zou er winnen in een low-carb vs. keto face-off?

Laten we beginnen met wat achtergrondinformatie. Het ketogene dieet werd in de jaren 1920 ontwikkeld om kinderen met epileptische aandoeningen te behandelen voor wie medicatie niet langer werkte. Onderzoek had aangetoond dat het in een toestand van ketose verkeren - wat betekent dat het lichaam vet als brandstof gebruikt in plaats van de natuurlijke en geprefereerde bron, glucose - de frequentie van aanvallen verminderde. Het vetverbrandende voordeel gaf dit dieet duidelijk zijn nu massale aantrekkingskracht.

Koolhydraatarme diëten bestaan ​​daarentegen ook al decennia, maar in verschillende vormen. Herinner de Atkins en Zuid strand diëten, die begin jaren 2000 populair werden? Beide uitstekende voorbeelden van een dieet gebaseerd op het minimaliseren van de inname van koolhydraten, vooral eenvoudige en verfijnde koolhydraten (witbrood, pasta, cake ... je weet wel, de goede dingen).



Hoewel mensen keto vaak verwarren met de meer algemene term 'koolhydraatarm', aldus Brigitte Zeitlin, een geregistreerde diëtiste en eigenaar van BZ Voeding in New York City zijn ze eigenlijk heel anders.

Ik luister. Wat is het belangrijkste verschil tussen koolhydraatarm en keto?

Keto is in de eerste plaats een veel beperkter dieet, zegt Zeitlin. Hoewel keto inderdaad een koolhydraatarm dieet is, zijn niet alle koolhydraatarme diëten keto.

Het keto-dieet heeft een vrij strikte structuur, waarbij de persoon 70 procent van zijn dagelijkse calorieën uit vet, 20 procent uit eiwitten en 10 procent uit koolhydraten moet consumeren. Tien procent van alles, vooral koolhydraten, is werkelijk niet veel. En sommige mensen gaan zelfs verder, tot een afbraak van 70 procent vet, 25 procent eiwit en 5 procent koolhydraten.

gerelateerde verhalen

Aan de andere kant is koolhydraatarm gaan een beetje te interpreteren: Wat jij als koolhydraatarm beschouwt, zou kunnen betekenen dat je elke soort graan of suiker moet verwijderen, terwijl het voor anderen het eten van een stuk fruit of een portie quinoa kan zijn. Het is allemaal erg relatief.

Met een algemeen koolhydraatarm dieet eet je waarschijnlijk (en hopelijk) lang niet zoveel vet als je zou doen als je zou proberen je lichaam tot ketose te dwingen. In plaats daarvan laad je meer magere eiwitten en groenten op om vol en energiek te blijven.

Logisch ... dus is koolhydraatarm of keto een beter dieet?

Geweldige vraag.Hoewel het antwoord niet helemaal zwart-wit is, zegt Zeitlin dat voor de meeste gezonde mensen, als je probeert af te vallen, een koolhydraatarm dieet beter past, omdat het niet bedoeld is om je lichaam in een onnatuurlijke toestand (ahum, ketose). In plaats daarvan, door minder voedsel te eten dat rijk is aan suiker en zetmeel, kun je afvallen en toch een gezonde vorm van energie behouden waar je hersenen en lichaam op kunnen draaien.

'Typisch, een koolhydraatarm dieet is gericht op proteïne en niet-zetmeelrijke groenten, en beperkt granen, fruit, brood, snoep en zetmeelrijke groenten ...'

'Typisch, een koolhydraatarm dieet richt zich op proteïne en niet-zetmeelrijke groenten, en beperkt granen, fruit, brood, snoep en zetmeelrijke groenten zoals peulvruchten, aardappelen en erwten', legt Zeitlin uit. Eiwitten en groenten zijn buitengewoon nuttig bij het helpen - en behouden van gewichtsverlies - vervolgt ze. Bovendien kan een algemeen koolhydraatarm dieet op de lange termijn duurzamer zijn, omdat er veel minder voor nodig is macro tellen (lees: geobsedeerd door het halen van die 70/20/10 ratio).

Hmm. Maar wat als ik willen in plaats daarvan keto gaan?

Voor elk zijn eigen! Maar als u geïnteresseerd bent in het uitproberen van het keto-dieet, houd er dan rekening mee dat het over het algemeen meer bijwerkingen heeft dan een normaal koolhydraatarm eetplan.

Kortetermijneffecten van het keto-dieet kunnen zijn: 'Keto-adem', 'Keto-griep',(griepachtige symptomen veroorzaakt doordat het lichaam zich aanpast aan dit zeer koolhydraatarme dieet), of vermoeidheid.

gerelateerde verhalen

Effecten op de lange termijn kunnen constipatie, diarree, gebrek aan energie, ijzertekort, braken en nierstenen zijn. Om nog maar te zwijgen, het eten van zo'n vetrijk dieet zoals keto kan ook bijdragen aan hoge triglycerideniveaus, die het risico op hartaandoeningen en beroertes verhogen, evenals een hoog cholesterolgehalte. Ten slotte kan keto gaan ook bijdragen aan een verzwakt immuunsysteem (aangezien koolhydraten de immuniteit helpen versterken) en chronische ontstekingen, zegt Zeitlin.

Het is ook vermeldenswaard dat de strikte koolhydraatbeperkingen van keto vaak betekenen dat u uw groente-inname drastisch moet verminderen, aangezien veel groenten op zijn minst een bepaalde hoeveelheid koolhydraten bevatten. Dat kan betekenen dat u belangrijke vitamines, mineralen en antioxidanten misloopt die uw lichaam helpen optimaal te functioneren. U zult waarschijnlijk ook minder vezels consumeren, wat is aangetoond hart-en vaatziekten voorkomen, diabetes, en gewichtsverlies bevorderen en ondersteunen

'Bij het evalueren van restrictieve diëten, wil je echt kijken naar de voedselgroepen die ze verwijderen en onderzoek doen naar de nadelen van het elimineren van die vitamines, mineralen en voedingsstoffen', zegt Zeitlin. “Elk dieet dat je beperkt plantaardig voedsel inname zou je een pauze moeten geven om meer onderzoek te doen. '

Dat gezegd hebbende, als je het keto-dieet probeert en het werkt voor jou, of wel, zegt Zeitlin. 'Maar als u iemand bent die debatteert over welk rage dieet u moet proberen om af te vallen, raad ik u aan een koolhydraatarm dieet te proberen dat niet zo beperkend is.'

Benieuwd voor wie het keto-dieet werkt? Blijkbaar zijn deze celebs, om er maar een paar te noemen ...

Begrepen. Enig advies dat van toepassing is op beide diëten?

Vast en zeker! Om met succes gewichtsverlies te behouden van een (of een) dieet, adviseert Zeitlin om je te concentreren op het verdubbelen van je groenten, het eten van magere eiwitten (vis, eieren, kip, kalkoen, schaaldieren, linzen, tofu), gezonde vetten (noten, zaden, avocado, olijfolie). olie), vers fruit en volle granen. 'Dat is wat zal helpen om het gewicht eraf en af ​​te houden', zegt ze.

Verwant verhaal

Aan het eind van de dag, 'wil je een dieet voor jezelf samenstellen dat prettig aanvoelt om je voor de lange termijn aan vast te houden, zodat je niet wint en verliest, wint en verliest - ook wel gewichtscyclus genoemd - en je zin hebt in je bent constant aan het diëten. ' De eerste kan gezondheidsproblemen veroorzaken (zoals insulineresistentie); dat laatste is, nou ja, niet leuk (of zo gezond, mentaal gesproken).

Onthoud dat uw uiteindelijke doel naast het afvallen is om gezonder te worden. Trap dus niet in een dieetval dat het werkelijke doel van uw reis saboteert. Je bent beter dan dat, mijn vriend.