Het definitieve oordeel over het eten van vis terwijl je zwanger bent

Zalm Shutterstock

Als er eenmaal een broodje in de oven ligt, kan alles wat je eet en drinkt de ontwikkeling van je baby beïnvloeden. En hoewel sommige dieetupgrades na de conceptie duidelijk zijn, zoalsnoodlanding van alcoholen als je je fruit- en groenteninname verhoogt, zijn andere niet zo gesneden en droog - vooral als het om zeevruchten gaat.

'Er is nog steeds veel zorg over het eten van vis tijdenszwangerschapis veilig ', zegt Niket Sonpal, M.D., assistent-professor klinische geneeskunde aan het Touro College of Osteopathic Medicine in New York. Je wilt genoeg vis eten om de gezondheidsvoordelen voor je baby te verdienen, maar niet zozeer dat de mogelijke vervuilende stoffen zijn of haar ontwikkeling in de weg staan. Wat betreft waar de grens moet worden getrokken, proberen wetenschappers dat nog steeds uit te zoeken.

Aan de ene kant, Omega-3 vetzuren , die rijk is aan zeevruchten, zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen, zegt Sonpal. In feite is een recente studie gepubliceerd in de American Journal of Epidemiology constateerde een verband tussen het eten van meer vis tijdens de dracht en een stijging (van 2,8 punten) in de IQ-scores van de kinderen. Het ontdekte ook dat visconsumptie kan bijdragen aan een afname van de symptomen van autisme.



De meest verrassende ontdekking? De soorten vis die aanstaande moeders moeten vermijden vanwege het hoge kwikgehalte, zoals tonijn en tilefish - waren degenen die verband hielden met de meeste ontwikkelingsvoordelen. Bovendien vertoonden kinderen van wie de moeders tijdens de zwangerschap gemiddeld drie tot vier porties vis per week aten, geen tekenen dat het kwikniveau hun ontwikkeling in de weg stond, vergeleken met moeders die minder vis aten. Dit kan zijn omdat deze vissoorten ook hoge niveaus van een stof bevatten die docosahexaanzuur (DHA) wordt genoemd, die mogelijk opwegen tegen de negatieve effecten van het kwik, noteren de auteurs van het onderzoek.

'Er is nog steeds veel bezorgdheid over de vraag of het eten van vis tijdens de zwangerschap wel veilig is.'

Aan de andere kant was de studie strikt observatief, en de bevindingen veranderen niets aan het feit dathoge niveaus van kwiktijdens de zwangerschap kan de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel nadelig beïnvloeden - daarom moeten zwangere vrouwen nog steeds voorzichtig zijn, zegt Sara Twogood, MD, assistent-professor klinische verloskunde en gynaecologie aan de Keck School of Medicine in Californië.

En volgens een recente studie gepubliceerd in het tijdschrift JAMA Kindergeneeskunde , kan het eten van te veel vis uw kind in gevaar brengenzwaarlijvigheid​Onderzoekers ontdekten dat kinderen van wie de moeders tijdens de zwangerschap meer dan drie keer per week vis aten, niet alleen sneller groeiden in hun eerste twee levensjaren, maar ook meer kans hadden op overgewicht of obesitas op de leeftijd van vier en zes jaar, vergeleken met baby's van wie de moeder weinig at tot geen vissen tijdens de zwangerschap.

'Het is moeilijk aan te geven waarom dit het geval is', zegt Sonpal. 'Het kan zijn dat de verontreinigende stoffen in de vis de hormonale balans van het kind afstoten, wat zich vervolgens vertaalt in een verhoogde vetopslag.'

Toch is de link niet sluitend: de gegevens maken geen onderscheid tussen vissoorten, kookmethoden, waar de vis vandaan kwam of hoe het voedingspatroon van de moeders in het algemeen was. 'Ik denk niet dat het nodig is om nu al snel conclusies te trekken', zegt Sonpal, die aanbeveelt om voorlopig aan de richtlijnen van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) te blijven.

Het vonnis: 'Hoewel het laatste onderzoek tot nadenken stemt, zullen de resultaten niets veranderen aan de manier waarop we zwangere vrouwen adviseren over hun visconsumptie', zegt Twogood. Als er iets is, wordt hetFDA's aanbevelingvan twee tot drie porties kwikarme vis per week (zoalsZalm, meerval, krab, tilapia, garnalen en forel) - veel meer of minder kan problemen opleveren.

'Vermijd haaien, zwaardvis, koningsmakreel en tilefish, want deze vissen bevatten het hoogste kwikgehalte', voegt Twogood toe, en de inname van tonijn moet worden beperkt tot zes gram per week (ongeveer één portie). 'Zwangere vrouwen moeten ook ongekookte vis en schaaldieren vermijden om potentieel schadelijke bacteriën te vermijden', zegt ze. (Vertaling: geen sashimi of verse oesters.) Om mogelijke bacteriën en virussen op afstand te houden, moet alle vis worden gekookt tot een interne temperatuur van 145 ° F, zegt Sonpal.

Als je je nog steeds zorgen maakt over het overdrijven van je visconsumptie, probeer dan meer plantaardige bronnen van omega-3-vetzuren in je dieet op te nemen, zoals gemalen lijnzaad, Chia zaden , walnoten en gecertificeerde biologische koolzaadolie, zegt Sonpal. Het nemen van omega-3-supplementen is een andere manier om gemakkelijker te ademen met een laag risico. Opluchting.

Krissy levert regelmatig bijdragen aan Prevention, en ze schrijft ook voor Cosmopolitan, Weight Watchers, onze, FitnessMagazine.com, Self.com en Shape.com.