De 10 stadia van elke breuk (en hoe je ze allemaal minder kunt laten zuigen)

echtscheiding huissleutels op roze Peter DazeleyGetty-afbeeldingen

Het valt niet te ontkennen dat breuken slecht zijn. Maar gelukkig zijn de stadia van een breuk nogal voorspelbaar, en er zijn enkele beproefde expertstrategieën om u te helpen het hoofd te bieden.

Vermeldenswaard: u kunt tussen fasen springen, heel lang in één blijven en andere korter, of ze doorlopen in een andere volgorde dan hieronder - er is geen juiste manier om een ​​splitsing te verwerken! Maar hopelijk kunnen deze standaardfasen je helpen mentaal voor te bereiden - en voorgoed over je ex heen te komen.

Verder, WH verzamelde advies van de pro's op één plek om je te helpen het hoofd te bieden, waar je ook valt in het uiteenvalspectrum, of je nu nog steeds in ontkenning bent of klaar bent om 'Thank U, Next' te blazen.

1. Ambivalentie

        Moet je uit elkaar gaan? Moet je bij elkaar blijven? Kun je echt van iemand houden die X heeft gedaan? Maar hoe zit het met hun verlossende kwaliteit van Y?

        'In het stadium van ambivalentie heeft een persoon zowel positieve als negatieve fasen in een relatie gehad, maar ze weten niet zeker welke definitief is', zegt Ned Presnall , LCSW, klinisch directeur van diensten bij Plan uw herstel in St. Louis, Missouri. Presnall legt uit dat deze achtbaan-etappe gekenmerkt wordt door zowel goede dagen (zoals na therapie of make-up seks) als slechte dagen (zoals tijdens een gevecht). 'Vaak is hun partner zich niet bewust van hun ambivalentie, wat deze fase nog pijnlijker kan maken', zegt Presnall.

        Presnall stelt voor om met vrienden en familie te praten om de voor- en nadelen van je relatie uit te leggen. Het kan ook nuttig zijn om patronen in deze relatie en eerdere patronen te inventariseren om te zien of u tekenen van ambivalentie vertoonde in andere romantische partnerschappen. Aangezien sommige mensen inherent ambivalenter zijn dan andere, kan het bekijken van trends in uw datingsgeschiedenis u helpen beseffen dat dit niet specifiek is voor uw huidige S.O. In dat geval 'moet je misschien eraan werken om dit op te lossen om een ​​succesvolle, langdurige relatie te hebben', zegt Presnall.

        2. Euphoric Recall

        Dus je bent uit elkaar. Welkom in de tijd dat alles aan je ex alleen maar zonneschijn en madeliefjes is. Zucht, waren ze niet perfect? Hier, terwijl u zich concentreert op de goede aspecten van uw vroegere relatie, adviseert Nicole Arzt, LMFT, die deel uitmaakt van de adviesraad voor Familieliefhebber , waarschuwt u dat u de problemen die tot het einde van uw relatie hebben geleid, kunt verdoezelen. Soms kan deze fase zelfs schuldgevoelens of spijtgevoelens oproepen.

        Dat is waar reality-testen om de hoek komen kijken. 'Het is oké om na te denken over de positieve elementen van een relatie, want dat kan helpen bij gevoelens van woede of bitterheid', zegt Arzt. 'Maar schrijf ook de negatieve kanten van je relatie op.' Zoals: 'Voelde je je niet gerespecteerd? Heeft uw partner andere mensen voor u geplaatst? Was je constant aan het vechten? Het is handig om te onthouden waarom je uit elkaar bent gegaan. '

        3. Alles begrijpen

        Dit is wanneer je het gevoel hebt dat je hersencellen met een miljoen mijl per uur schieten terwijl je probeert in het reine te komen met de ontbinding van je relatie. 'Mensen hebben de neiging de verklaring te analyseren waarom de relatie werd beëindigd en zijn geobsedeerd door de fijne details', zegt Beverley Andre , LMFT en maker van Uw favoriete MFT ​'Als de persoon in de war is, analyseren ze elk aspect van zichzelf, de ex-partner en de relatie te veel om te begrijpen waarom het uiteenvallen plaatsvindt.'

        Totdat je het gevoel hebt dat je een goed begrip hebt van waarom de dingen zijn geëindigd, zit je vast in deze vrije ruimte. Daarom is het zo belangrijk om een ​​soort afsluiting te krijgen als je vaarwel zegt tegen je (voormalige) boe-geroep.

        Verwant verhaal

        Als je worstelt met deze fase van een breuk, adviseert Andre om met je ex te chatten over onopgeloste vragen. 'Ga verder met de wetenschap dat ze misschien niet in staat zijn om hun antwoorden te verwoorden op een manier die je bevredigend vindt', zegt Andre, maar het zal je in ieder geval helpen om je uit te drukken.

        Als je je niet op je gemak voelt (of natuurlijk niet veilig) om met je ex te praten, kun je overwegen om een ​​brief te schrijven met het bovenstaande in plaats van deze te verzenden. Soms kan het schrijven nuttig zijn om verder te gaan, zelfs als u uw woorden niet deelt met de beoogde ontvanger.

        4. Gevoelloosheid

        Arzt breekt deze fase af: 'Niet iedereen ervaart deze fase, maar de symptomen zijn onder meer onthechting van de realiteit en een gevoel van ontkenning van je huidige realiteit', zegt ze. 'Gevoelloosheid kan variëren van een paar uur na het uiteenvallen tot enkele weken.'

        Om te herstellen van deze niet-zo-leuke toestand, moet je jezelf je emoties laten voelen in plaats van ze buiten te sluiten. 'Schreeuw. Logboek. Huilen. Praat met een geliefde. Laat die gevoelens los, zelfs als ze je bang maken. Hoe meer je ze kunt eren, hoe groter de kans dat je geneest en groeit door de ervaring ”, vervolgt ze. Een kussen slaan doet ook wonderen.

        5. Verdriet

        Onderschat uw pijn niet. 'Het einde van een relatie kan lijken op het verlies van een dierbare', zegt Megan Harrison, LMFT, oprichter van CouplesCandy.com ​'Een relatiebreuk is buitengewoon pijnlijk en kan overweldigend storend zijn voor alle aspecten van je leven.' Onthoud: het einde van een partnerschap betekent niet alleen het verlies van de persoon, maar ook uw toekomstige hoop en dromen met die persoon.

        Om je tijdens deze fase beter te voelen, is het belangrijk om herkauwen te vermijden, wat een ongelooflijke hoeveelheid mentale energie verbruikt die beter kan worden besteed, weet je, jezelf trakteren op een luxe bubbelbad of uiteindelijk speleologie en jezelf trakteren op dat Hulu- of HBO Max-account ( Seks en de stad geneest alles, zeg maar ').

        In plaats van tijd te verspillen met piekeren over het verleden en het ergste voor de toekomst te voorspellen, Wat als ik nooit iemand ontmoet? Wat als we niet in dat gevecht waren beland? —Harrison dringt er bij klanten op aan om zich in het nu te baseren. 'Mindfulness beoefenen kan je helpen een stapje terug te doen uit deze gedachten', zegt ze. 'Mindfulness stelt je in staat de stroom van het leven te omarmen terwijl het zich ontvouwt, zonder negatieve gedachten al te serieus te nemen.'

        Verwant verhaal

        Het is ook belangrijk om op uw ondersteuningsnetwerk te steunen: het is moeilijker om alleen met verdriet en woede om te gaan. Praat met dierbaren over wat u doormaakt of laat u adviseren door een erkende therapeut of psycholoog. 'Tijd doorbrengen met mensen die je steunen en om je geven, zal je eraan herinneren dat je gewaardeerd wordt', zegt Harrison.

        6. Ontkenning

        De ontkennings- of onderhandelingsfase is wanneer je het moeilijk vindt om te erkennen dat je relatie voorbij is. 'Het is een algemeen verdedigingsmechanisme dat wordt gebruikt om de intensiteit van de situatie te verdoven', zegt Harrison. 'Een persoon in ontkenning leeft met de valse hoop dat de dingen terug zullen gaan naar de manier waarop ze voorheen waren, en deze persoon is uiteindelijk niet bereid verder te gaan.' Mensen in ontkenning gaan misschien over op onderhandelingstactieken in een poging hun relatie te redden, wat maar zelden werkt.

        'Veel mensen vallen in ontkenning als ze hun identiteit verliezen zonder hun partner', zegt Harrison. 'Onthoud dat je je eigen persoon bent, met je hele toekomst voor je. Wees aangemoedigd door het feit dat ambities, doelen en dromen voor het nieuwe leven je oude zullen vervangen. '

        Harrison benadrukt: gebruik geen drugs en alcohol om met uw pijn om te gaan. Verplaats uw focus naar nuttige zelfzorgactiviteiten zoals sporten, een nieuw boek lezen of uzelf verwennen met een spabehandeling thuis.

        7. Social Media Veranderingen

        Social media hebben het moeilijker gemaakt om het gevoel te hebben dat je helemaal verder bent gegaan. Weet ten eerste dat het oké is om na de eerste breuk wat tijd te nemen voordat u het proces van het verwijderen van sociale media-afbeeldingen, het bijwerken van uw Facebook-relatiestatus en dergelijke aanpakt. 'Ga op een sociale media-sabbatical totdat je emotioneel klaar bent om wijzigingen in je accounts aan te brengen', zegt Andre. 'Je hoeft je emoties niet te haasten.'

        Verwant verhaal

        Naast het bijwerken van digitale netwerken, is het nu ook tijd om afstand te doen van fysieke overblijfselen zoals kleding, geschenken of andere items die u aan uw voormalige partner herinneren.

        Onthoud vooral dat u niemand in uw sociale netwerk een verklaring verschuldigd bent. 'Creëer en dwing persoonlijke grenzen af ​​om uw welzijn te beschermen', zegt Andre. Als Marie Kondo de geest van je relatie-verleden is, voel je je misschien zelfs bekrachtigd en opgewonden om opnieuw te beginnen.

        8. Terugval

        Een gebroken hart kan je weer bij elkaar brengen en in sommige gevallen helpen bij het overwinnen van problemen die je voorheen tegenhielden. 'Soms kan dit leiden tot een stabielere langdurige relatie - het verdriet kan een wake-up call zijn en het paar motiveren om zich op de positieve punten te concentreren', zegt Presnall. “Maar soms is de terugval slechts een terugval. Er is misschien een moment van opluchting, maar dan wordt de negatieve dynamiek van de relatie prominenter en ga je weer uit elkaar. ' (Keer op keer en opnieuw, zelfs.)

        Verwant verhaal

        Als je besluit om je meningsverschillen bij te leggen en weer bij elkaar te komen, neem dan de tijd om na te denken en door te werken waarom je überhaupt uit elkaar bent gegaan ... anders ben je terug in fase één voordat je het weet.

        9. Het Vergelijking dateringsfase

        Dit deel van de reis na het uiteenvallen laat zien dat je genoeg vooruitgang hebt geboekt om je zoektocht naar liefde opnieuw te beginnen - gefeliciteerd! - maar dat je het nog steeds moeilijk vindt om je vroegere vlam los te laten. Hé, het is een proces!

        'In deze fase ga je misschien met mensen uit, maar je vergelijkt ze met je ex', zegt Arzt. 'Daardoor blijf je je teleurgesteld of in de steek gelaten voelen. Zelfs als je de ander leuk vindt, voel je je nog steeds gefixeerd op je ex. ' Deze fase kan een paar maanden, jaren duren, of voor degenen in een zeer lange, serieuze relatie, zelfs decennia. Ja sorry.

        Om los te komen, moet u erkennen dat dit gedrag volkomen normaal is. Probeer vervolgens bij te houden wanneer en in welke situaties je een nieuwe liefdesbelang met je ex vergelijkt om je te helpen ontdekken waarom je doet het. (Is het omdat je van die eigenschap houdt in een partner? Haat het? Is het omdat je de vriendengroep van je ex mist? Is het omdat ze te veel op je ex lijken?)

        'Je ex was een integraal onderdeel van je leven - het is logisch dat je hem of haar gebruikt als de barometer voor je volgende relatie', zegt Arzt. Maar overweeg om met een professional te praten als dit je volgende liefde in de weg staat. 'Het is nuttig om over deze gevoelens te praten op een veilige plek waar je je angsten of uitdagingen kunt bespreken.'

        10. Voorwaartse beweging

        Hallelujah. Je hebt het gedaan. Je bent tevoorschijn gekomen en bent van harte klaar om verder te gaan met je leven. Dat betekent natuurlijk niet dat er geen moeilijke momenten, dagen of weken komen als je je aanpast aan het leven na het uiteenvallen. 'Wankelende emoties en herinneringen kunnen nog steeds doorbloeden', zegt Carla Marie Manly, PhD , auteur van Vreugde van angst: creëer het leven van je dromen door van angst je vriend te maken ​Het is volkomen normaal om opnieuw te willen daten, ook al gaat het gepaard met gemengde gevoelens.

        Het zal je goed van pas komen om door te gaan met je werk vanuit de vorige fasen. 'Door een dagboek bij te houden, aan zelfzorg te doen en door te gaan met het vergroten van het zelfbewustzijn, lost de pijnlijke energie van het uiteenvallen langzaam maar zeker op', zegt Manly. Opluchting.