8 dingen om te weten als je met iemand uitgaat die angstig is

Depressie bij jongeren martin-dmGetty-afbeeldingen

Ken je dat gevoel dat je krijgt als je wacht tot iemand je terug sms't - en het maakt je gestrest? Je maag wordt overspoeld met vlinders (op een slechte manier), je voelt je een beetje misselijk en je hart fladdert in een raar ritme? Nou, voor iemand met angst is dat gevoel vaak aanwezig.

Als je uitgaat met iemand die angstig is, kan het moeilijk zijn om te begrijpen waarom dat gevoel niet alleen wegebt, of waarom je het niet kunt oplossen.

gerelateerde verhalen

Hoewel het gemakkelijk kan zijn om een ​​aantal van de reacties van je partner persoonlijk op te vatten (denk aan: wanneer ze een date afzeggen omdat ze zich overweldigd voelen), '[is het] belangrijk om de persoon niet weg te gooien', zegt Paulette Sherman, Psy.D., een in New York City gevestigde psycholoog en de auteur van Daten van binnenuit ​(Weet je, op voorwaarde dat al het andere goed gaat.)



Als je weet dat dit een relatie is die het waard is om te redden, kunnen deze strategieën je helpen een sterkere band op te bouwen.

Rood, Lijn, Illustraties, Rechthoek, Vierkant,

1. Neem de tijd om over angst te leren.

Je kunt er niet helemaal voor een partner zijn als je niet weet wat er aan de hand is, dus doe je huiswerk, zegt Kevin Gilliland , Psy.D., een erkend klinisch psycholoog en uitvoerend directeur van Innovatie 360 ​'Lees wat angst is en hoe het voelt voor mensen.'

Er zijn verschillende soorten angst, merkt Sherman op:

  • Algemene angststoornis treft ongeveer 3 procent van de Amerikaanse volwassenen en manifesteert zich in zeurende, oncontroleerbare zorgen over een breed scala aan alledaagse onderwerpen.
  • Tussen de 2 en 3 procent van de bevolking leeft ook mee paniekaanvallen
  • Bijna 7 procent van de Amerikaanse volwassenen heeft dat wel sociale angst , waarbij de angst (of anticipatie) om beoordeeld, afgewezen of uiterlijk angstig te worden, acute angst veroorzaakt.

    Dan zijn er fobieën, obsessieve compulsieve stoornis, posttraumatische stressstoornis, depressieve stoornis en diverse andere aanwijzingen die verpletterende stress veroorzaken. Dus ja, angst kan gecompliceerd zijn. Maar als u begrijpt waar uw partner mee te maken heeft, weet u zeker dat u allebei op dezelfde pagina zit.

    2. Luister gewoon.

    Terwijl je leert over de ervaring van je partner met angstgevoelens, stel hem dan vragen als 'Dus je hebt angst, wat betekent dat voor jou?' en 'Wat zou je willen dat mensen wisten over je angstgevoelens?' Probeer dan niet tussenbeide te komen met antwoorden of eigen invoer (tenzij daarom wordt gevraagd natuurlijk). Wees in plaats daarvan gewoon een ontvankelijk oor voor uw partner.

    'Luister naar ze en laat ze weten dat het je iets kan schelen', zegt Sherman. “De meeste mensen worden graag gehoord en geaccepteerd. Soms gaat het al een heel eind als je weet dat ze geliefd zijn en niet alleen zijn. '

    3. Vraag specifiek naar triggers.

    Terwijl u en uw partner over angst praten, probeer dan een beter beeld te krijgen van wat hun angst veroorzaakt. 'Wees bereid om te leren over de triggers en wat hen helpt het hoofd te bieden', adviseert Sherman.

    Ze merkt op dat het nuttig kan zijn om te begrijpen welke strategieën in het verleden voor hen hebben gewerkt, hoe een paniekaanval er voor hen uitziet, of kenmerken van wat voor soort angst ze ook ervaren. Vraag 'Wanneer wordt het echt slecht voor je?' en 'Wat heeft u geholpen de symptomen te beheersen?' en tot slot: 'Wat kan ik doen om te helpen?'

    4. Ga er niet vanuit dat het over jou gaat.

    Met dat in gedachten, probeer de angst van je partner niet persoonlijk op te vatten. Het kan gemakkelijk zijn om hun paniek of zorgen te zien als een weerspiegeling van angst rond je relatie, maar dat is misschien helemaal niet het probleem.

    'Bij de eerste keer daten, kan het gemakkelijk zijn om je afgewezen te voelen als ze niet aanwezig zijn of wantrouwend lijken, maar als dit is wat er met ze gebeurt als ze angstig zijn, heeft het misschien niets met jou te maken '', benadrukt Sherman. Dus, in plaats van aan te nemen wat ze voelen, vraag het dan.

    Emoticon, Roze, Glimlach, Gezichtsuitdrukking, Smiley, Neus, Wang, Violet, Mond, Oog,

    5. Wees niet bang voor hun emoties.

    Er kunnen momenten zijn dat je partner zo overweldigd is door angst, dat ze zich gedragen op een manier die je irrationeel lijkt (huilen, schreeuwen, in cirkels praten). Maar om te voorkomen dat de situatie erger wordt, moet u zelf kalm blijven. Door op het grillige gedrag van je partner te wijzen, zal hij / zij niet ontspannen of rationeler gaan handelen - het zal de zaken alleen maar erger maken en ervoor zorgen dat hij blijft ronddraaien. (Ze zijn al bang dat hun gedrag je wegjaagt, niet het vuur aanwakkeren.)

    Haal in plaats daarvan diep adem, onthoud dat je partner pijn heeft en blijf kalm. Valideer hoe ze zich voelen en luister naar wat er aan de hand is.

    6. Vind manieren om uw eigen angstgevoelens te verminderen.

    Ja, angst is overdraagbaar: een chronisch angstige partner kan volgens Sherman sommige van die gevoelens op jou overbrengen.

    'Angst is een energie en het kan een besmettelijke toon zetten', legt ze uit. 'Zelfs als je normaal gesproken niet angstig bent, kun je verstrikt raken in het gevoel ervan, [wat] dat gevoel bij je zou kunnen opwekken.'

    Maar plaatsvervangende angst maakt het moeilijker om je partner te steunen, voegt ze eraan toe, dus probeer te onthouden dat dit hun probleem is, niet het jouwe, zegt Sherman. 'Doe wat je moet doen om te kalmeren.'

    Ze raadt aan om hulpmiddelen te vinden om met stress en zorgen om te gaan, zoals meditatie, yoga enprogressieve spierontspanningtechnieken.

    'Oefen zelfzorg en neem indien nodig tijd voor jezelf', stelt Sherman voor. 'Je moet ook goed voor jezelf zorgen, zodat je niet opgebrand raakt of angstig wordt.'

    7. Onthoud: u bent niet hun therapeut.

    Deze lijst met dingen die je moet weten, lijken misschien tips om de best mogelijke verzorger van je partner te worden: dat is het niet. Het is eerder uw doel om zo ondersteunend mogelijk te zijn, maar het eigenlijke werk van het omgaan met dagelijkse angst ligt niet bij u.

    'Word niet hun therapeut', dringt Sherman aan: stel voor dat ze in plaats daarvan deskundige aandacht zoeken, van een objectieve, ervaren derde partij die hen kan leren omgaan met mechanismen en indien nodig medicatie kan toedienen. Wees er natuurlijk om hen te steunen, maar probeer niet hun hele ondersteuningssysteem te zijn.

    'Onthoud dat je ze niet kunt oplossen, en dat ze [hun angst] zelf moeten aanpakken', voegt Sherman toe. 'Dat is wat gezond en langdurig is en waar u, uw partner en de relatie ook het meest van zullen profiteren.'

    Geel, Tas, Handtas, Rechthoek, Mode-accessoire, Illustraties,

    8. Overweeg de bagage die u mogelijk bij u draagt.

    Niet iedereen heeft angst, maar vrijwel allemaal komen we tot een nieuwe relatie met een of andere vorm van bagage op sleeptouw. Dus oefen een beetje empathie, raadt Gilliland aan.

    'Dus je partner heeft angst. Wat is je probleem? Nee, serieus, waar worstel je mee in zinvolle relaties en in het leven? ' Aan het eind van de dag heeft iedereen uitdagingen. Angst is niet anders.

    'En onthoud', voegt hij eraan toe, 'een relatie is een nooit eindigende reeks van problemen oplossen, en worstelen met onze geest is slechts één gebied.'