3 mythes over soja die je nu niet meer moet geloven

edamame sojabonen Getty-afbeeldingen

Als je sojamelk in de supermarkt een bijrol geeft sinds je hebt gehoord dat het verband kan houden met borstkanker, kunnen we je dat niet kwalijk nemen.

Maar een deel van die vertegenwoordiger is onverdiend - en zeer verwarrend. Hier zijn de bonnen:

  • Ten eerste een paar studies ontdekte begin jaren '90 dat Aziatische vrouwen die veel soja aten, het risico op borstkanker hadden verminderd.
  • Dan een kleine 1996 studie bij mensen toonde een mogelijke verhoging van het risico op kanker door het eten van soja. Maar... aanvullende studies In de loop van de jaren 2000 werd vastgesteld dat het eten van soja de herhaling van kanker door kankerpatiënten verminderde.
  • Een paper gepubliceerd in 2006 door de American Heart Association zei dat het eten van sojaproducten goed zou kunnen zijn voor de cardiovasculaire gezondheid ... alleen om dat terug te lopen in een andere verklaring in 2008 ​Negen jaar later, in 2017, werd de FDA kondigde aan dat het zijn bewering intrekt dat soja-eiwit het risico op hartaandoeningen vermindert als gevolg van inconsistente bevindingen.

    Wat een achtbaan.

    Als je met R.D.'s praat, zeggen ze allemaal dat er geen bewijs is dat het eten van soja (dat rijk is aan eiwitten en weinig calorieën) als onderdeel van een uitgebalanceerd dieet negatieve effecten zal hebben op je gezondheid. Matige consumptie is volgens onze experts ergens tussen de twee en vier porties soja per dag.

    En de meesten zullen zeggen dat het eten van hele sojaproducten (edamame, tofu, tempeh) over de meer bewerkte dingen zoals sojaburgers en hotdogs gezonder is en het minder waarschijnlijk maakt dat je problemen zult tegenkomen.

    Hier zijn enkele enge soja-mythen waarvan je zeker kunt stoppen met geloven:

    Mythe One: Soja veroorzaakt borstkanker

    Vrijwel iedereen heeft gehoord dat soja de oestrogeenspiegels kan verhogen, wat uit onderzoeken is gebleken dat het verband houdt met borst- en eierstokkanker. Maar hoe legitiem is dit?

    Veel paniek over soja en kanker kwam voort uit een onderzoek uit 1998 bij muizen, waaruit bleek dat soja-isoflavonen, die op dezelfde manier werken als het hormoon oestrogeen, ervoor zorgden dat bestaande borsttumoren groeiden, zegt Mark Messina, Ph.D., uitvoerend directeur bij de Soja Nutrition Institute. Dit maakte experts bang dat het eten van soja borstkanker erger zou kunnen maken.

    Het is echter bewezen dat het vrijwel onzin is. Verschillende andere onderzoeken hebben gekeken naar het effect van het eten van soja op borstkanker en ontdekten dat het consumeren van soja na de diagnose het recidief en de overleving daadwerkelijk verminderde - wat betekent dat overlevenden die soja aten, minder snel kanker zouden krijgen.

    Tot 2006 meta-analyse waarbij 11.224 overlevenden betrokken waren, bleek ook dat het eten van soja na een diagnose van borstkanker de algehele mortaliteit verminderde.

    Daarom, de Amerikaanse Kankervereniging en het American Institute for Cancer Research zeggen dat borstkankerpatiënten veilig soja kunnen consumeren.

    VERWANT:

    Mythe 2: Soja knoeit met je vruchtbaarheid

    De oestrogeenachtige eigenschappen van soja hebben ertoe geleid dat mensen zich afvragen of het eten van te veel van het spul de vruchtbaarheid beïnvloedt. En wat onderzoek heeft deze angsten aangewakkerd: A 2009 studie analyse ontdekte dat premenopauzale vrouwen die sojaproducten eten, een lichte afname zagen van twee belangrijke hormonen voor vruchtbaarheid. En een onderzoek uit 2008 wees uit dat de oestrogeen-nabootsende verbindingen van soja kan de vruchtbaarheid bij vrouwelijke muizen verminderen.

    Dit verband is echter nog steeds vrij zwak, en het meeste andere onderzoek suggereert eigenlijk dat het eten van matige hoeveelheden soja nuttig kan zijn als je zwanger wilt worden, zegt Elizabeth Shaw, R.D.N.

    Een van de belangrijkste langetermijnonderzoeken, de Nurses 'Health Study II (NHS II), toonde aan dat vrouwen die grotere hoeveelheden dierlijke eiwitten aten, meer kans hadden op vruchtbaarheidsproblemen. 'Onderzoekers concludeerden dat het toevoegen van een portie bonen, erwten, noten, pinda's, tofu en sojabonen kan beschermen tegen ovulatoire onvruchtbaarheid', zegt Shaw.

    VERWANT: De 20 beste koolhydraatarme, eiwitrijke voedingsmiddelen die u aan uw dieet kunt toevoegen

    Mythe 3: Soja zorgt ervoor dat mannen borsten krijgen

    Er zijn geweest twee mannen die vervrouwelijkende effecten hebben ondervonden (ook wel mannelijke borsten genoemd) door het eten van soja. De ene was een 19-jarige veganist die 12 tot 20 porties soja per dag consumeerde, en de andere was een 60-jarige man die drie liter sojamelk per dag dronk. Dus ... niet bepaald uw typische verbruiksniveaus hier.

    NAAR Analyse uit 2010 van de meer dan 30 rapporten vonden geen bewijs dat soja de mannelijke hormoonspiegels in de war schopte. Tenzij je kerels kent die van plan zijn om wekenlang niets anders dan tofu te eten, zul je waarschijnlijk niemand tegenkomen met door soja veroorzaakte borsten.

    Het komt neer op? Zweet niet een paar porties soja per dag, maar probeer het te maken van hele voedselbronnen. Met mate van deze voedingsmiddelen genieten, biedt meer voordelen dan risico's als het gaat om uw algehele gezondheid en voeding.