20 voedingsmiddelen met een hoog vitamine C-gehalte, meer dan alleen sinaasappels

Gezonde voeding, achtergrond. Oranje MEXaHuKGetty-afbeeldingen

Steek uw hand op als u hard op de OJ begint te gaan zodra u de sniffles krijgt. Ja, hetzelfde. Als sinaasappels echter niet jouw jam zijn, zijn er tal van andere voedingsmiddelen met een hoog vitamine C-gehalte in het productiepad.

Kunnen ze echter in hun eentje een verkoudheid wegvagen? Waarschijnlijk niet zo veel. (Schiet niet op de boodschapper!) Maar vitamine C is nog steeds 'een van de belangrijkste voedingsstoffen in ons lichaam voor de algehele gezondheid', zegt voedingsdeskundige Liz Weinandy, RD, van het Wexner Medical Center van de Ohio State University.

De voordelen van vitamine C zijn onder meer een sterker immuunsysteem en lagere niveaus van schadelijke vrije radicalen in uw lichaam, die de antioxidant belangrijk voor ziektepreventie, zegt Weinandy.

In feite kan vitamine C een vitale rol spelen bij het verminderen van uw risico op hartaandoeningen - en zelfs de kwaliteit van leven van kankerpatiënten verbeteren, suggereert onderzoek van de National Institutes of Health

Nog een interessant voordeel van het eten van uw vitamine C: het helpt u uw opname van plantaardig ijzer naar aandoeningen zoals bloedarmoede afweren ​Zorg er dus voor dat je die linzen, spinazie of tofu combineert met vitamine C, plantaardige eters.

Om de voordelen van vitamine C te plukken, moet je dagelijks minstens 75 milligram van de goede dingen binnenkrijgen, idealiter uit voedsel, zegt Weinandy. Hoewel supplementen oké zijn, zijn ze niet ideaal. (Ter info: de Amerikaanse Task Force Preventative Services pleit niet voor het gebruik van supplementen vanwege tegenstrijdige gegevens over hun werkzaamheid, volgens Harvard universiteit

Gelukkig voor jou is het vrij eenvoudig om je dagelijkse dosis vitamine C binnen te krijgen; Eet gewoon de hele dag door de volgende voedingsmiddelen met een hoog vitamine C-gehalte.


een. Lychee

    Close-Up Van Lychee Tegen Witte Achtergrond Akepong Srichaichana / EyeEmGetty-afbeeldingen

    Het geurige, tropische aroma van deze hapklare vruchten is voldoende reden om ze aan je dieet toe te voegen, maar ze zitten toevallig ook boordevol vitamine C (136 milligram per kopje, om precies te zijn).

    Per portie van één kopje 125 calorieën, 1 g vet (0 g verzadigd vet), 2 mg natrium, 31 g koolhydraten, 29 g suiker, 3 g vezels, 2 g eiwit


    2. Spruitjes

    spruitjes Science Photo LibraryGetty-afbeeldingen

    Brussel ziet eruit als kleine hersens, en hun superhoge vitamine C-gehalte (75 milligram per portie) zou dat ook kunnen zijn helpen de gezondheid van de hersenen te verbeteren ​Rooster ze in de oven of snijd ze in sla voor een verrassende crunch.

    Per portie van één kopje38 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 22 mg natrium, 8 g koolhydraten, 2 g suiker, 3 g vezels, 3 g eiwit


    3. Zwarte bessen

    Zwarte bessen met blad, close-up Creatieve Studio HeinemannGetty-afbeeldingen

    Als je houdt van de verfrissende scherpe smaak van bramen , ruil ze in voor zwarte bessen, die met 203 milligram per portie bijna bevatten zeven keer meer vitamine C.

    Per portie van één kopje 71 calorieën, 0,5 g vet (0 g verzadigd vet), 2 mg natrium, 17 g koolhydraten, 2 g suiker, 3 g vezels, 2 g eiwit


    Vier. Mango

    Mangofruit met waterdalingen op witte achtergrond Jay's fotoGetty-afbeeldingen

    Handig is dat sommige van de zoetste vruchten die er zijn, je niet alleen rechtstreeks terugbrengen naar je favoriete strandvakanties, maar ook super voedzaam zijn. Een mango bevat bijvoorbeeld 75 milligram vitamine C.

    Voor mango 124 calorieën, 1 g vet (0 g verzadigd vet), 2 mg natrium, 31 g koolhydraten, 28 g suiker, 3 g vezels, 2 g eiwit


    5. Groene paprika

    Close-Up Van Paprika Tegen Witte Achtergrond Nattawut Lakjit / EyeEmGetty-afbeeldingen

    Als je niet van de zoetere smaak van rode paprika houdt, is zijn groene tegenhanger een andere immuniteitsverhogende gok, met 120 milligram vitamine C per portie.

    Per kopje, gehakt 30 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 5 mg natrium, 7 g koolhydraten, 4 g suiker, 3 g vezels, 1 g eiwit


    6. Bloemkool

    Close-Up Van Bloemkool Tegen Witte Achtergrond Wong Sze Fei / EyeEmGetty-afbeeldingen

    Of je nu roosjes in een boerderij dompelt ofrijst bloemkoolIn een roerbakgerecht bevat een kleine kop maar liefst 128 milligram vitamine C. Bovendien is het een goede bron van vulvezel.

    Per kleine bloemkool 66 calorieën, 1 g vet (0 g verzadigd vet), 80 mg natrium, 13 g koolhydraten, 5 g suiker, 5 g vezels, 5 g eiwit


    7. Sinaasappelen

    Close-Up Van Oranje Fruit Tegen Witte Achtergrond Akepong Srichaichana / EyeEmGetty-afbeeldingen

    Er is een reden waarom je geest naar sinaasappels springt als je aan vitamine C denkt: slechts één middelgrote vrucht bevat maar liefst 70 milligram antioxidant. Hun hoge flavonoïdengehalte is ook in verband gebracht met verminderde gevallen van maculaire degeneratie en hartziekte

    Per middelgrote sinaasappel 62 calorieën, 1 g vet (0 g verzadigd vet), 0 mg natrium, 15 g koolhydraten, 12 g suiker, 3 g vezels, 1 g eiwit


    8. Grapefruit

    Grapefruit Science Photo LibraryGetty-afbeeldingen

    Oranje vermoeidheid? Grapefruits zijn een nog krachtigere, ziektebestrijdende keuze. Met 88 milligram vitamine C per middelgrote vrucht, is deze pittige, pittige soort citrus een geweldige manier om het op te krikken.

    Per middelgrote grapefruit 82 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 0 mg natrium, 21 g koolhydraten, 10 g suiker, 3 g vezels, 2 g eiwit


    9. Tomatensap

      Close-Up Van Tomaten Met Sap Op Witte Achtergrond Voraorn Ratanakorn / EyeEmGetty-afbeeldingen

      Slechts één kopje 100 procent tomatensap bevat maar liefst 174 milligram vitamine C. Toestemming om Bloody Mary-mix te slurpen? Toegegeven. (Kies gewoon voor de natriumarme variant om uw te doen bloeddruk een vaste stof.)

      Per kopje 42 calorieën, 1 g vet (0 g verzadigd vet), 25 mg natrium, 9 g koolhydraten, 6 g suiker, 1 g vezels, 2 g eiwit


      10. Meloen

      Close-Up Van Meloen Tegen Witte Achtergrond Akepong Srichaichana / EyeEmGetty-afbeeldingen

      Met zijn mooie kleur en fruitsalade is de verfrissende meloen een verrassend solide bron van vitamine C, die 48 milligram antioxidant per portie levert.

        Per kwart middelgrote meloen : vijftig calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 25 mg natrium, 12 g koolhydraten, 1 g suiker, 1 g vezels, 1 g eiwit


        11. Rode paprika

        rode paprika Getty-afbeeldingen

        Deze groenten zijn kleurrijk, knapperig en ongelooflijk laag in calorieën - en een half kopje gehakte paprika's bevat 95 milligram vitamine C.

        Per half kopje, gehakt : 19 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 3 mg natrium, 4 g koolhydraten, 3 g suiker, 2 g vezels, 1 g eiwit


        12. Papaja

        papaja Getty-afbeeldingen

        Elke kop papaja levert maar liefst 88 milligram vitamine C. Als extra bonus is de vrucht ook een goede bron van vitamine A en vezels.

        Per kopje papaja-stukjes : 62 calorieën, 0,4 g vet (0 g verzadigd vet), 12 mg natrium, 16 g koolhydraten, 11 g suiker, 3 g vezels, 0,7 g eiwit


        13. Guava

        guave helft Getty-afbeeldingen

        Niets zegt zomer als tropische vruchten - en deze bevat maar liefst 377 milligram vitamine C per kopje. Dat is vijf keer uw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid!

        Per portie van één kopje : 112 calorieën, 2 g vet (0 g verzadigd vet), 3 mg natrium, 24 g koolhydraten, 15 g suiker, 9 g vezels, 4 g eiwit


        14. Broccoli

        broccoliroosje Getty-afbeeldingen

        Maak dit niet alleen je go-to green vanwege het C-gehalte (81 milligram per kopje gehakte broccoli), maar omdat het ook een verrassende bron van eiwitten is (bijna drie gram!).

        Per portie van een kopje, gehakt : 31 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 30 mg natrium, 6 g koolhydraten, 2 g suiker, 2 g vezels, 3 g eiwit


        15. Aardbeien

        aardbeien Getty-afbeeldingen

        Een kopje gesneden aardbeien heeft 98 milligram C. (Dus, aardbeien shortcake helpt mijn immuunsysteem volledig te versterken, toch?)

        Per portie van een kopje, in plakjes gesneden : 53 calorieën, 0,5 g vet (0 g verzadigd vet), 2 mg natrium, 13 g koolhydraten, 8 g suiker, 3 g vezels, 1 g eiwit


        16. Gele kiwi

        gele kiwi Getty-afbeeldingen

        Grijp SunGolds wanneer je ze in de winkel ziet. Deze schoonheden bevatten 130 milligram vitamine C per vrucht - dat is twee keer zoveel als de traditionele (en bekendere) groenvlezige vrucht.

        Voor fruit : 51 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 2 mg natrium, 13 g koolhydraten, 10 g suiker, 1 g vezels, 1 g proteïne


        17. Hete groene chilipepers

        groene chilipepers Getty-afbeeldingen

        Je weet wat ze zeggen, als je de hitte niet kunt verdragen ... slechts één peper bevat maar liefst 109 milligram vitamine C. Plus, onderzoek toont aan dat Door uw voedsel op smaak te brengen, kan uw metabolisme toenemen.

        Per peper : 18 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 3 mg natrium, 4 g koolhydraten, 2 g suiker, 1 g vezels, 1 g eiwit


        18. Koolrabi

        koolraap Getty-afbeeldingen

        Ben je niet bekend met deze groente? Het is een kool, hoewel de textuur knapperig en knapperig is zoals jicama (niet bladachtig). Eén kopje bevat 84 milligram vitamine C.

        Per portie van één kopje : 36 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 27 mg natrium, 8 g koolhydraten, 4 g suiker, 5 g vezels, 2 g eiwit


        19. Mosterdgroenten

        mosterdgroenten Getty-afbeeldingen

        Diëtisten prediken altijd om een ​​breed scala aan voedingsmiddelen te eten om een ​​verscheidenheid aan voedingsstoffen binnen te krijgen, dus het is tijd om een ​​stapje verder te gaan en te experimenteren met pittige mosterdgroenten als je ze nog niet eerder hebt gekookt. Twee kopjes (die na het bakken gemakkelijk in een beheersbare portie verwelken) bevatten 78 milligram vitamine C.

        Per twee kopjes, gehakt : 30 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 22 mg natrium, 5 g koolhydraten, 1 g suiker, 4 g vezels, 3 g eiwit


        20. Ananas

        ananas stukjes Getty-afbeeldingen

        Tropisch fruit wint opnieuw. Een kopje ananasbrokjes bevat 79 milligram vitamine C en is ook een uitstekende bron van het mineraal mangaan.

        Per kopje portie, stukjes : 82 calorieën, 0 g vet (0 g verzadigd vet), 2 mg natrium, 22 g koolhydraten, 16 g suiker, 2 g vezels, 1 g eiwit